sallingogfjendsbiavlerforening

Det sidste nye i foreningen

Her kan du se alle de ting vi foretager os i vores biavlerforening

Nyhedsbrev april 2024

Kære medlemmer,

Foråret er kommet. Ifølge kalenderen i hvert fald. Vi venter stadig på at varmen følger med, så vi rigtig kan komme i gang med biavlssæsonen og bierne kan komme ud at flyve mere end nogle få timer af gangen.

Den forgangne vinter var i perioder ret varm, og det ser ud til at bierne derfor har ynglet kontinuerligt, hvorfor nogle biavlere oplever, at bierne allerede har brugt den pollen, som var tiltænkt opstart af bifamilien her i foråret. Det kan derfor være en god ide at være opmærksom på, om ens bier har behov for et fodertilskud med pollen her i begyndelsen.

Forårssæsonen i biavlerforeningen er startet med bygning af kvashegn og indretning af opbevaringsrum i Væksthus Spøttrup, samt flytning af materiel. Indenfor kort tid flytter også bierne til Væksthuset, og vi i bestyrelsen glæder os til at vise det frem og komme i gang med sæsonen i den nye skolebigård.

22. april kl 19: Invitation til opstart af sæsonen i den nye bigård.

Første aften med praktisk biavl, og dermed første aften i den nye bigård, bliver 22. april kl. 19.

Vi inviterer alle medlemmer til at møde op denne aften og være med til at skyde sæsonen godt i gang.

Vi vil benytte denne aften til dels at få klargjort materiale til sæsonen, sammen med årets begynderhold, og dels at vise vores nye sted frem, orientere om forårets og sommerens arrangementer, samt høre om I medlemmer har nogle ønsker eller ideer til spændende tiltag.

Vi afholder auktion over tiloversblevet materiel i løbet af aftenen.

Foreningen er vært for kaffe og brød denne aften.

Årets temaer for garvede biavlere.

Vi ønsker at have to temaer på for de garvede biavlere i skolebigården i år, nemlig dronningeavl og varroabekæmpelse, hvilket vi også vil fortælle mere om 22. april.

Der er trådt regler i kraft, som gør at vi fremover ikke må bruge de organiske syrer vi normalt bruger i varroabekæmpelsen, og vi biavlere skal derfor finde alternative behandlingsmåder. Dette medfører bl.a. at foreningen ikke kommer til at blande oxalsyre til vinter. Denne mail vedhæftes genoptryk om den sikre strategi, fra Danmarks Biavlerforening, til information om de nye regler.

Bidragter

Foreningen har bidragter til udlån til begyndere, som endnu ikke har deres eget udstyr. Vi vil gerne bede de erfarne biavlere om selv at medbringe bidragt, hvis man har behov for det til arbejdet i bigården. Foreningen udlåner handsker til alle, da vi ikke ønsker at de handsker man bruger i sin egen bigård også bruges i skolebigården.

7. maj kl 19: Invitation til besøg hos Nordjysk Biavlscenter ApS, Ølsvej 46, 9500 Hobro

Traditionen tro er vi inviteret til at besøge Materielforhandleren i Hobro. Han vil vise rundt i butik og vokssmelteri, og efterfølgende er der kaffe og kage.

Nye kommunikationsveje.

Vi har i bestyrelsen besluttet at der ikke kommer et biblad som I kender det, ud denne sommer. I stedet vil arrangementer blive lagt ind på vores hjemmeside, delt i facebookgruppen og udsendt i nyhedsbreve. Dette dels fordi vi ønsker at bruge vores nye hjemmeside mere aktivt, at vi oplever tilmelding til arrangementer først kommer når remindere udsendes og ikke i forbindelse med bibladets udsendelse, og at vi vurderer det vil gøre bestyrelsens arbejde omkring planlægning lettere.

Vi ønsker alle en rigtig god start på sæsonen, og håber at se rigtig mange af jer i skolebigården i løbet af sæsonen.

Venlig hilsen,

Vores nye forsamlingshus i Spøttrup bliver godt!

Vi er allerede nået langt med vores flotte nye rum på det spændene Væksthus Spøttrup. Snart flytter vi for alvor ud i vores nye lokaler og gør vores bier klar til deres nye og rummelige skolebigård.

Vores bigård bliver cirkulær og hegnet er lavet af det fineste kvashegn - vi glæder os til at flytte ind!

Et spændene foredrag om bæredygtig biavl!

Vi havde besøg af Rune Havgaard Sørensen, sekretariatsleder hos Danmarks Biavlerforening. Det var et spændene foredrag om hvordan vi som biavlere kan gøre vores hobby mere bæredygtig samt alvoren og effekten af honningforfalksning i de store industrier.

Det var en skøn aften!

Bibladet vinter 2023

Her finder du vores biblad med information omkring arrangementer, spændene nyt, kontaktinformationer mm.:

Salling og Fjends Biavlerforening

Vores forsamlingshus kan findes på:

Næstilvej 10a,

7860 Spøttrup