Salling og Fjends Biavlerforening

Billeder og udflugter fra 2016

DSC00574DSC00583DSC00571Onsdag den 25. maj 2016 mødte ca 50 ivrige bifolk op til besøg hos Sussie og Hanne fra Lundø, de kalder sig honningheksene.

Vi havde en hyggelig aften, gik en tur ud til markfællesskabet og videre  til en skøn plet med læ fra alle sider lige op af fjorden.

Her stod der en kasse med bier. Det regnede lidt og blæste, så der blev kun kortvarrigt åbnet for bierne. Vi nød naturen og fik fortalt om biodynamisk køkkenhave, drømmen var at alle på Lundø kunne hjælpe til i markfællesskabet, Hanne og Sussie var ivrige i køkkenhaven. Vi sluttede med kaffe og boller på sportspladsen

Onsdag den 22.juni besøgte vi Niels Christian Vestergård i Ramsing.

Niels Christian er blevet fuldtidsbiavler, har ca 170 bistader, og laver en del småfamilier.

Han viste os hvordan man sætter en ny dronning til og laver en småfamilie.

Vi så slyngerum, hvor han havde en automatisk slynge og fjernede voksen med en varmeblæser. Niels Christian bruger vinteren til at lave materiel og havde opfindelser så det var let at lave rammer.

Vi så en stående sol vokssmelter, alt i alt en inspirerende aften.

Vi beundrede også den store køkkenhave med alt hvad hjertet kunne begære.

DSC00609DSC00618DSC00610

Onsdag den 20.juli besøgte vi Karl Ejner og Stinne Majlandt. De bor på Ilbjergvej uden for Roslev.

Karl Ejner viste os sine småfamilier og vi talte om sommeren, hvor bierne har spist en del af honningen og nogle sulter nu.

Vi så Karl Ejner s vokssmelteri en gammel gruekedel der er bygget om så voksen smelter og løber ned i en spand. Vi så et fint værksted hvor der var gode opfindelser til at lave rammer, alt i sirlig orden. Vi havde en hyggelig aften i deres fine store have. Vejret var godt så vi kunne sidde udenfor.